Izvanučionična nastava u Istri

Drugi dio zimskih praznika učenici predmetne nastave, koji pohađaju B1 aktivnosti Mala škola glagoljice, Boje i zvuci mojeg kraja, Mali matematičari i kreativni matematičari, Kultura nas povezuje i Svakodnevni talijanski, proveli su na višednevnom izletu u Istri u pratnji svojih učitelja. Prvog su dana putovanja 24. veljače učenici posjetili Jurandvor na otoku Krku. U pratnji lokalne vodičke uslijedilo je razgledavanje Crkve sv. Lucije i interaktivno predavanje o glagoljici i Bašćanskoj ploči. Učenici su imali prilike vidjeti repliku “Dragog nam kamena hrvatske pismenosti”, ali i pokazati svoje znanje o srednjem vijeku, benediktincima, glagoljici, trostrukoj važnosti Bašćanske ploče, njenoj prošlosti te ljudima zaslužnima za njen nastanak, pronalazak i restauraciju. Tijekom školske godine, učenici na B1 aktivnosti Boje i zvuci mojeg kraja upoznali su se s glagoljaškim napjevima. Glagoljaško pjevanje se danas se istražuje na temelju dokumenata iz 1248.,1252.g. Većina njih potječe iz Istre i Kvarnera pa je posjet Jurandvoru bila jedinstvena da učenici B1 predmeta „ Boje i zvuci“ upoznaju s kolijevkom
glagoljaštva. Drugi dan putovanja, 25. veljače, proveli su u Puli i Rovinju. U pratnji vodičke Barbare i učitelja učenici su posjetili najvažnije znamenitosti Pule. Razgledali su Amfiteatar u Puli te prošetali arenom, gledalištem, podrumima, prostorijama za gladijatore i divlje zvijeri. Zatim su razgledali i poslušali predavanja o Dvojnim vratima, Slavoluku Sergijevaca, Herkulovim vratima, Zlatnim vratima, Kaštelu i Augustovom hramu. Potom je uslijedio posjet Gradskoj čitaonici i knjižnici koja je ujedno i Središnja knjižnica Talijana u Republici Hrvatskoj. U interaktivnom obilasku objašnjena je uloga i važnost knjižnice, vrste knjižnica, podjela knjižnične građe s posebnim naglaskom na građu na talijanskom jeziku. Objašnjen je i pojam signatura, pokazani su katalozi za pretraživanje građe te vrste čitaonica. Za učenike su organizirane i dvije radionice. Učenici koji pohađaju B1 aktivnosti povezane s talijanskim jezikom slušali su priču “La citta delle fate” o nastanku Amfitatra u Puli na talijanskom jeziku. Slušajući ovu priču učenici su se talijanskom jeziku upoznali s važnim povijesnim aspektima ovog kulturnog naslijeđa. Glagoljaši su odgovarali na pitanja o postanku i razvoju glagoljice, transliterirali i transkribirali zadani tekst te sudjelovali u izradi zahvalnica. Poslije ručka u Puli putovanje je nastavljeno prema Rovinju. U pratnji vodičke razgledana je stara jezgra Rovinja: gradska vrata, uličice i kale okružene šarenim fasadama i Crkva sv. Eufemije. Pred crkvom poslušali su legendu o dolasku sarkofaga, izgradnji crkve, kultu štovanja Eufemije … U razgledavanju Pule i Rovinja učenici su tragali i za dvojezičnim natpisima na zgradama. Dvojezičnim pristupom učenici su stekli bolje razumijevanje važnosti talijanskog jezika koji je i dio kulturnog identiteta ovog područja. Trećeg dana putovanja odredište je bilo u Roču. Ovaj je srednjovjekovni grada početna etapa Aleje glagoljaša. Vozeći se alejom slušali su predavanja o čakavskom saboru, i simboličnom putovanju koje aleja i njeni spomenici predstavljaju. Također su razgledali Hum, najmanji grad na svijetu kojim završava Aleja glagoljaša. Učenicima s B1 aktivnosti Boje i zvuci bio je zanimljiv prikaz kalendarija u kojem je polukružno postavljeno dvanaest medaljona koji prikazuju poljoprivredne radove u svakom pojedinom mjesecu tijekom godine. Uočili su ove motive na kalendariju kao primjer vrijednu ostavštinu naše kulturne baštine i očuvanja tradicijskih vrijednosti. Ostavivši svijet glagoljice i srednjeg vijeka, put je nastavljen prema Rijeci gdje je organizirana radionica u STEM parku. Iako je radionica bila namijenjena našim matematičarima, na njoj su sudjelovali svi učenici koji su rješavali različite zadatke i otkrivali lozinke koje su ih vodile do skrivenog blaga. Poslije ručka u Rijeci prošetali smo Korzom, razgledali katedralu i zgradu HNK. Kraj trodnevnog putovanja završen je posjetom Svetištu Majke Božje Trsatske kroz čiju nas je prošlost i znamenitosti proveo lokalni franjevac. U večernjim satima, sretno i uz pjesmu, vratili smo se na naše odredište – Obrovac Sinjski. Trodnevnom izvanučioničnom nastavom (B1 nastavom) učenici predmetne nastave posjetom različitim lokalitetima i sudjelovanjem u pripremljenim radionicama primijenili su usvojene ishode i pokazali usvojena znanja i vještine koje se stekli na izvannastavnim aktivnostima koje pohađaju. U organizaciji putovanja sudjelovali su Dino Fabjančić (Mala škola glagoljice), Žana Sunara (Boje i zvuci mojeg kraja), Martina Kečkemet Radišić (Mali matematičari i Kreativni matematičari),Tihana Škorić Prnjak (Kultura nas povezuje) i Ana Žanko (Svakodnevni talijanski). Izvanučionična nastava gotovo je u potpunosti financirana sredstvima koja su putem Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih osigurana našoj školi koja sudjeluje u eksperimentalnom programu “Osnovna škola kao cjelodnevna škola – Uravnotežen, pravedan, učinkovit i održiv sustav odgoja i obrazovanja”- (CDŠ).